Nu uita sa ma bagi la blogroll…

Empatia

Posted by Domnul Bolog on 05/12/2008

Daca ne luam dupa Wikipedia, empatia poate fi definita ca abilitatea de a recunoaste, percepe si a simti direct emotiile celorlalte persoane. Tot acolo mai gasiti ca empatia e capacitatea de a te pune in pielea celuilalt.
In primul rand, o persoana empatica poate identifica usor emotiile celorlalti toate emotiile, chiar si cele care nu sunt exprimate. Orice om isi poate da seama despre cum se simte un seaman care plange dar foarte putini reusesc sa realizeze ca o persoana sufera atunci cand acea persoana face tot posibilul sa nu o arate, ascunzandu-se parca dupa o masca. Oamenii empatici vad dincolo de masti cu usurinta.

Empaticii fac insa mult mai mult decat sa identifice automat ceea ce simt persoanele din jurul lor; ei mai au si capacitatea de a-si imagina foarte exact cum se simte persoana respectiva chiar daca ei nu au trecut niciodata prin exact aceeasi situatie.
De asemenea, empaticii pot sa citeasca mai usor limbajul corpului sau sa vada acele sclipiri in ochii oamenilor. Datorita acestei intelegeri a firii umane de care sunt capabili, oamenii empatici sunt de obicei intelegatori cu cei din jur si dau dovada de compasiune.
Din pacate, exista si parti proaste. Oamenii empatici sunt in general persoane care gandesc mult, carora le place sa rezolve probleme si merg in general pe ideea ca acolo unde a aparut problema se afla si raspunsul, rezolvarea acelei probleme. Sunt cei care nu adorm noaptea pana cand nu gasesc raspunsul la o intrebare ce ii macina. Iar de multe ori, problemele la care se gandesc nici macar nu sunt ale lor.
Empaticii se consuma mai repede decat oamenii obisnuiti si de multe ori functioneaza ca un burete: absorb din emotiile celorlalti, ceea ce ii ajuta sa inteleaga si sa se puna in locul acelor persoane insa, in momentul in care interactiunea s-a incheiat, in loc sa renunte la tot ce au absorbit, pastreaza in ei o parte din acele emotii.

Pentru mine este o boala. E greu de crezut, dar empaticii se gandesc si la ei. Nu a fost nevoie decat sa dau peste un alt empatic ca sa-mi dau seama ca am adunat suferintele prea multor oameni. E placut sa vezi ca ai fost de folos, ca ai ajutat si lumea din jurul tau parca e mai buna, dar de cand am vorbit cu omul ala am realizat ca eu pentru mine nu am mai facut nimic de mult timp.
Multa vreme am considerat ca sunt un norocos. Am simtit ca empatia este o calitate, dar pe termen lung, acest “talent” iti poate distruge propria constiinta. Eram pentru altii, de mine uitasem. Timp de 4 ani am luptat cu mine, am incercat sa scap de acest blestem si sa fac ceva si pt mine, in tot acest timp am fost considerat chiar si de cei pe care ii ajutasem in trecut, indiferent si egoist, infumurat si arogant.

Empatia: binecuvantarea si blestemul meu!

3 Responses to “Empatia”

  1. jurnaldezbor said

    Asta am scris eu mai demult legat de empatie🙂
    http://jurnaldezbor.wordpress.com/2008/07/04/what-is-empathy/

  2. Anonima said

    mama doamne ce empatic esti bologele…in vama acu 4 ani puteam sa iti si desenez si nu te prindeai…

  3. Domnul Bolog said

    cand esti beat nu se pune+cu cine vorbesc?

Leave a Reply

 
